16 jaar
OP DE ONDERWIJSBOULEVARD
Jongens van die leeftijd zitten vaak nog midden in de pubertijd. Hebben groeispurten, zijn bezig met het vormen van een eigen identiteit en zoeken naar waar hoor ik bij?
Hij heeft hele andere zaken aan zijn hoofd. Wonend in een jongenslijf maar met levenservaringen van een volwassen man.
Zijn leven heeft de afgelopen jaren bestaan uit ziekenhuisopnames, zelfs in Amerika en daar tussenin zo goed als mogelijk weer een dagritme thuis vinden om toch onderwijs te kunnen volgen. Hij heeft een syndroom dat zeldzaam is in Nederland en waarbij allerlei organen betrokken zijn, maar vooral de lever. De levensverwachting ligt laag.
Een slimme jongen met een hoog EQ, emotionele intelligentie. Hoe ga je om met emoties van jezelf, maar vooral van anderen als je al heel jong te horen hebt gekregen dat je waarschijnlijk niet ouder zult worden dan 15 jaar?
Hij is nu voor de 2e keer in Havo 2 blijven zitten en leerplichtig. Het IQ telt en niet het EQ. Een zeer betrokken zorgcoördinator op de Havo zit met zijn handen in het haar. Volgens de regels moet hij van school af omdat twee keer blijven zitten in dezelfde klas niet mag. Er wordt een traject in gezet richting Mavo. Extra hulp kan hij hierbij wel gebruiken.
“Weet je”, zegt hij, “jij bent de eerste met wie ik kan praten over doodgaan. De meeste van de kinderen die ook in Amerika werden behandeld, zijn inmiddels dood. Ik ben al met mijn ouders een plekje gaan uitzoeken waar ik begraven wil worden en zie ook hoe verdrietig zij zijn. Ik ben sterk en wil dat ook blijven.”
Het gaat er niet dat dit gesprek mij persoonlijk raakt, maar waar ik met hem in kansen kan denken.
“Weet je, ik heb best wel een probleem,” zeg ik tegen hem, “jij gaat nu naar 3 Mavo en dat betekent dat je een profiel moet gaan kiezen. Wat wil je later worden?”
Het wordt stil en hij kijkt mij aan.
“Dat is een bijzondere vraag. Ik zou er nu al niet meer zijn volgens de dokters. Ik heb nooit nagedacht over later. Waarom? En nu ben ik 16 en ik ben er nog steeds. Dat is eng.”
“Hoe goed gaat het nu met je?”
Sinds hij een stoma heeft gaat het eigenlijk best redelijk. Hij is ook zijn conditie in de sportschool aan het opbouwen en denkt dat hij wel meer dan 4 uur per dag weer naar school kan. Hij wil het wel gaan proberen om zijn schooltijd af te gaan maken op de Mavo.
Vorig schooljaar was hij nog 16 jaar. Hij wil het liefst zo normaal gevonden worden en is heftig aan het puberen gegaan. Grenzen gaan opzoeken. Gaan blowen, want zo redeneerde hij, dood ga ik toch een keer. Regelmatig eruit gestuurd door docenten en zelfs geschorst.
Afgelopen week werd hij zeventien. Dit jaar doet hij eindexamen en hij is gaan dromen. Hij wil samen met een vriendin een winkel beginnen in mode en design.
“Ik ben gaan kiezen voor het leven. Ben mijn ziekte maar voor lief gaan nemen.
Ik heb toevallig een ziekte, maar ben ook een puber net als ieder ander!
SPRING! Coaching & Training ondersteunt bij leer-, gedrag- en opvoedingsmoeilijkheden. Het werkveld ligt o.a. op scholen voor regulier en speciaal onderwijs. In de column OP DE ONDERWIJSBOULEVARD in DeMooiSonenBreugelkrant wordt u deelgenoot gemaakt van bijzondere dingen die zich op een school of in een leeromgeving afspelen.