Lezen
OP DE ONDERWIJSBOULEVARD
“Ik kan gewoon niet snel genoeg lezen,” zucht de 7-jarige jongen. “Juf vindt dat ik dat veel te langzaam doe.” Hij zit inmiddels in groep 4 en ook moeder maakt zich zorgen, want de juf wil een dyslexieonderzoek. Etiketten plakken is een manier om een probleem aan te gaan, maar dan bepaalt een onderzoeker wat er mis is.
De 7-jarige kan het misschien ook zelf onder woorden brengen wat er niet goed gaat. “Hoeveel letters bestaan er in Nederland?”, vraag ik hem. Hij kijkt mij aan en lijkt het een domme vraag te vinden. “O, dat zijn er wel honderdduizend of nee, ik denk wel een miljoen.” Ik pak een papier en leg stiften voor hem neer. “Zou je er een paar voor mij op willen schrijven?” Hij schrijft de letters van zijn naam en stopt dan. “Jij wil toch niet dat ik ze allemaal ga opschrijven, hè? Dan ben ik nog wel even bezig, hoor!”
Op een stapel liggen tijdschriften, reclamefolders en wat kinderboeken. “Zou jij eens iets willen pakken dat we samen kunnen gaan lezen?” Hij kiest een reclamefolder. “Dat is geen lezen! Hier staan lekker veel plaatjes in.” Bij ieder plaatje staan letters en hij spelt ze één voor éen en plakt ze aan elkaar tot een woord. “Dit is geen lezen, hoor,” zegt hij, “dit is samen alvast cadeautjes uitzoeken voor mijn verjaardag.” “Maar wat zijn dan ‘die dingen’ waar jij woorden mee maakt?” “Weet jij dat niet? Dat zijn nou letters.” “Ok”, probeer ik nog een keer, “maar hoeveel letters hebben we dan in Nederland?”
Hij wijst van ieder woord de letters aan en begint te tellen. Ik ben benieuwd of de juf dat ook tegen moeder heeft gezegd, want tellen kan hij als de beste en vlot ook! “Dus iedere letter die jij nu telt is een nieuwe letter?” Hij knikt met een lach. “Zie je, het zijn er echt ontelbaar!”
Uit mijn tas haal ik een stapel kaartjes. “Zou jij ze voor mij willen tellen?” Hij telt 26 kaartjes en ik vraag aan hem of hij de kaartjes wil omdraaien. “Daar staan letters op”, herkent hij. “Goed gezien,” zeg ik, “en weet je, dit zijn alle letters die wij in Nederland hebben.” Zijn mond gaat een stukje open, grote ogen kijken mij aan en hij zegt: “Echt??”
Met de kaartjes gaat hij woorden leggen en samen lezen we die; ook al is het woord niet goed gespeld. Het gaat om zijn enthousiasme en zijn ontdekking en zijn opluchting. Is het woord gelezen, dan legt hij weer nieuwe woorden en pakt uit de gelezen woorden de letters die hij nodig heeft. “Ik ben aan het puzzelen”, zegt hij, “en dat vind ik leuk!” “Wauw, dat heb je mooi ontdekt! Lezen is ook puzzelen. Steeds ontdekken wat er nu weer voor woorden gemaakt kunnen worden van maar 26 letters die we steeds weer opnieuw gebruiken!”
We sluiten af met een stukje tekst uit een boek en het lezen gaat al veel vlotter. Hij heeft er echt plezier in! Het leven is als een puzzel en mooi om dan te ontdekken dat je zelf het plaatje mag maken en de stukjes mag aanleggen.
SPRING! Coaching & Training ondersteunt bij leer-, gedrag- en opvoedingsmoeilijkheden. Het werkveld ligt o.a. op scholen voor regulier en speciaal onderwijs. In de column OP DE ONDERWIJSBOULEVARD in DeMooiSonenBreugelkrant wordt u deelgenoot gemaakt van bijzondere dingen die zich op een school of in een leeromgeving afspelen.