Begin van het schooljaar
In de eerste schoolweek na de zomervakantie is de derde schooldag inmiddels begonnen. Een dame met de jas nog aan loopt wat onwennig door de schoolgang.
Ik vraag aan haar of ik haar ergens mee kan helpen.
“Ik ben op zoek naar de teamleider van de brugklas. Heb haar gisteren ook gesproken, maar weet niet meer waar ik haar kan vinden.”
Ik loop met haar mee naar desbetreffende kamer. We treffen echter niemand aan.
Ze beweegt wat onrustig, hupsend van het ene op het andere been. De vingers friemelend aan de knopen van haar jas.
“Kan ik u ergens mee helpen?”
Ze zegt zacht: “Ik wil graag weten of mijn zoon goed op school is aangekomen.”
De dag daarvoor had ze eerst haar zoon naar school laten fietsen en daarna was ze zelf naar school gekomen. Bij de teamleider had ze geïnformeerd of hij goed was aangekomen. Dit was inderdaad het geval.
Ze had gemerkt dat het geen gemakkelijke opgave was de weg te vinden in de school. Met die onrust was ze naar huis gegaan.
Vandaag hoopte ze dat ze haar zoon op het schoolplein of in de school zou zien. Dan had ze kunnen zien of dat hij al vrienden heeft.
“Is het uw eerste kind dat naar het voortgezet onderwijs gaat?”, vraag ik.
“Ja”, antwoordt ze, “hij is mijn oudste.”
“Dan valt het vast niet mee voor u.”
“Nee”, zegt ze weemoedig, “kleine kinderen worden groot en ik heb echt van hem genoten. Ik zou alleen nog zo graag willen dat hij klein bleef.”
SPRING! Coaching & Training ondersteunt bij leer-, gedrag- en opvoedingsmoeilijkheden. Het werkveld ligt o.a. op scholen voor regulier en speciaal onderwijs. In de column OP DE ONDERWIJSBOULEVARD in DeMooiSonenBreugelkrant wordt u deelgenoot gemaakt van bijzondere dingen die zich op een school of in een leeromgeving afspelen.