Verzuimbeleid onderwijs
Verzuimbeleid staat hoog op de agenda in het onderwijs. Het kan heel waardevol zijn om de werknemer een coachtraject aan te bieden.
Schoolbestuurders houden het verzuimbeleid graag in eigen beheer.
De afdeling HR wordt daarom verantwoordelijk gemaakt voor het uitvoeren van het verzuimbeleid en dat kan een pittige klus zijn. HR-managers moeten dealen met beslissingen die in het verleden niet genomen zijn en een beleid dat nooit eerder goed uitgevoerd is.
Daarnaast worden directeuren verantwoordelijk gemaakt voor verzuim. Op de werkvloeren van onderwijsdirecties ontbreekt veelal de kennis over verzuim.
Welke vragen mag je als werkgever eigenlijk wel en welke mag je niet stellen aan de zieke werknemer die ook je collega is? En hoe ga je om met het oordeel van de bedrijfsarts?
Vaak is er niet of nauwelijks geregistreerd of wordt met dossieropbouw pas gestart vanuit een negatief voorval dat zich heeft voorgedaan.
In geval van verzuimbegeleiding en ziekte van werknemers is het juist van belang om aan dossieropbouw te doen. Hoe leg je nu een goed, zorgvuldig verzuimdossier aan? Het is het bepalende puzzelstukje voor hoe een traject uiteindelijk gaat verlopen en de invloed die een werkgever heeft op het eindresultaat. Dit doe je niet om sneller afscheid te kunnen nemen van een werknemer. Dossieropbouw zorgt voor overzicht van waaruit je beter de regie kunt voeren, kunt bepalen welke kant je op wilt en ook dat je regelmatig met elkaar samenwerkingsafspraken gaat evalueren.
Je kunt alles nog zo mooi op papier zetten en borgen, maar in de praktijk komt het nog wel eens voor dat gesprekken anders verlopen dan verwacht. De vooraf bepaalde doelen van het gesprek worden niet behaald en dat doet iets met de relatie tussen partijen. De werknemer zat al niet goed in zijn vel en krijgt hier zeker geen energie van.
Het kan heel waardevol zijn om de werknemer een coachtraject aan te bieden met een buitenstaander. Het is een kado voor de werknemer dat er persoonlijk wordt geïnvesteerd om hem of haar weer in de kracht te krijgen. Niet wat moet er van ons, maar wat heb jij nodig en waarin vind jij weer werkgeluk? Je wordt geholpen om weer grip te krijgen op de situatie waarin je zit .
De directeur voert de werkgesprekken, heeft contacten met de bedrijfsarts en biedt ondersteuning op de werkplek. Een coach helpt de werknemer om verantwoord op mate van belastbaarheid de balans te vinden tussen werk, privé en herstel en het ritme van leven en werk weer goed op te pakken. Door tussentijdse evaluatiegesprekken tussen werknemer, directeur en coach wordt de kans op succesvolle en duurzame re-integratie vergroot.
Een succeservaring bij deze aanpak kreeg ik gisteren toen mijn coachee, tijdens een rondleiding door zijn school, mij voorstelde aan zijn collega’s: “Dit is nu mijn coach.” Mooi dat hij hiermee heeft durven delen dat hij hulp heeft en het niet alleen hoeft te doen.